Scan QR-kode

Det betyder, at når du fremover logger på for eksempel din netbank, borger.dk eller skat.dk på din computer eller tablet, skal du fremover scanne en såkaldt QR-kode på computerskærmen, før du kan godkende din handling. Det skal være med til at sikre, at brugeren der godkender med MitID-app, selv har startet handlingen og dermed minimere risikoen for svindel. 

QR-koder minder lidt om stregkoder, men i stedet for striber består den af firkantede mønstre, som kan gemme masser af data. Du kan scanne QR-koden med dit kamera inde fra MitID-appen. Når koden er scannet, føres du videre til MitID-appen, hvor du skal godkende login eller overførsler.

Ændringen gælder kun for appen og ikke, hvis du normalt bruger kodeviser eller kodeoplæser. Du skal derfor anvende MitID, som du gør i dag.

Vælg QR-koder eller engangskoder

QR-koden der anvendes i den nye løsning er ikke tilgængelige for helt blinde, men kan anvendes af nogle svagsynede. Hvis din MitID-app er fuldt opdateret, kan du til gengæld vælge, om du fremover vil anvende QR-koder eller engangskoder. Det ændrer du under indstillingspunktet i MitID. Som udgangspunkt er QR-koder valgt, og såfremt du vælger engangskoder, vil du få oplyst, at det er en mindre sikker løsning end QR-koden, men løsningen er derimod tilgængelig. Når du skifter mellem QR-koder og engangskoder, vil der gå en time, før ændringen træder i kraft.

Engangskoder med alternativ

Hvis du er skiftet fra QR-koder til engangskoder og logger på med dit brugernavn, vil du blive præsenteret for en besked om, at du skal åbne MitID-appen og verificere dig selv. Herefter kommer der en 4-cifret kode frem på skærmen, som du kan læse med din skærmlæser eller forstørrelse. Disse fire cifre skal indtastes i MitID-appen. Når du har gjort dette, trykker du på ”næste” knappen, og du mødes af det sædvanlige godkendelsesvindue i appen, som du plejer.

Som JAWS-bruger er den 4-cifrede kode typisk et par linjer over eller under, der hvor JAWS har fokus. Du har god tid til at finde koden og indtaste engangskoden.

Nemmere adgang til MitID-appen

Den anden del af opdateringen betyder, at det bliver nemmere at godkende handlinger på mobiltelefonen. Hvis man i dag vil godkende et køb med MitID, skal man selv finde vej til MitID-appen. Det bliver dog nemmere fremover, da du med opdateringen kan trykke på ”Åbn MitID app” for at komme direkte videre til appen.

Flextur:

Du skal være over 15 år og have MitID, for at kunne oprette dig som bruger.

Flexhandicap:

Når du er godkendt til Flexhandicap af din bopælskommune, kan du oprette dig som bruger på selvbetjeningen.
Er du fritaget for MitID skal du kontakte din kommune, som kan hjælpe dig med at oprette en bruger.

Du kan både bestille her på selvbetjeningen og på vores app ”Flextrafik”.


Når du bestiller, skal du være opmærksom på, at afhentningstidspunktet som bliver oplyst på bestillingsportalen, er vejledende, og at du først får oplyst det korrekte afhentningstidspunkt i din ordrebekræftelse, som du modtager på mail.

Flextur:

Du kan køre med Flextur i hele Nordjylland. Hvis du ønsker at bestille en tur til/fra Region Midtjylland, skal bestillingen foretages telefonisk på tlf. 99341134.


Du kan køre med Flextur alle ugens dage fra kl. 6.00-23.00. Internt i Brønderslev kommune kan du køre Flextur hele døgnet.

Flexhandicap:

Du kan bestilles Flexhandicap-kørsel til hele Region Nordjylland, Midtjylland og Syddanmark her på siden.


Ønsker du kørsel til andre Regioner, skal bestillingen foretages telefonisk på tlf. 98101555.


Du kan køre med Flexhandicap hele døgnet.

Flexhandicap:

Du kan se gældende priser her

Flextur:

 

Når du opretter en ny bruger, eller hvis du får et nyt betalingskort, skal du tilknytte dit betalingskort. Hvis du har fået nyt betalingskort, skal du logge ind og gå ind i menupunktet ”Min bruger”. Klik herefter ’Skift betalingskort’ og følg trinene.

Dit betalingskort skal to-faktor-godkendes. Du godkender enten via MitID eller en engangskode, som du modtager i en SMS-besked.

Hvis du vælger godkendelse med MitID, skal du enten have MitID nøgleviser eller MitID app’en.

Vælger du at godkende med en SMS-kode og et kodeord, skal du være oprettet her: https://enroll.3dsecure.no/nets-nemid-enroller/EnrollSite

Ændring af rejse

Det er ikke muligt at ændre i en allerede bestilt rejse. Du skal derfor afbestille rejsen, hvorefter du kan bestille en ny rejse med de ønskede ændringer.  

Ønsker du at tilføje en note til din bestilling, så kontakt NT´s Callcenter. Hvis du vælger at foretage en ændring telefonisk, skal du være opmærksom på, at din bestilling ikke ajourføres på selvbetjeningssiden.

 

Afbestilling

Er der mere end 2 timer til din tur, kan du afbestille turen her på siden.

Er der under 2 timer til din tur, skal du kontakte NT’s Callcenter for at afbestille. Ved afbestilling under 2 timer før afgang, vil du fortsat opkræves for turen.

 

NT’s Callcenter

Flextur: 99 34 11 34

Flexhandicap: 98 10 15 55

Når du opretter en bruger på selvbetjeningen, er du automatisk tilmeldt påmindelser. Du modtager en påmindelse pr. SMS 24 timer inden og 15 minutter før din rejse. Påmindelsen du modtager 24 timer før, oplyser det ved bestilling oplyste afhentningstidspunkt, mens påmindelsen 15 minutter før oplyser det faktiske afhentningstidspunkt, som kan være forskudt med op til 15 minutter ift. det ved bestilling oplyste afhentningstidspunkt.


Hvis du skifter mobilnummer, skal du huske at ændre oplysningerne under ”min bruger”. Du er selv ansvarlig for at opdatere dit mobilnummer.


Hvis du ikke længere ønsker at modtage påmindelser, kan du ligeledes ændre det under ”min bruger”.

Du kan læse alle rejsereglerne for Flextur her

Du kan læse alle rejsereglerne for Flexhandicap her

Forsinkelser og udeblevne vogne

 

Når du bestiller din tur, får du oplyst et afhentningstidspunkt. Der tages forbehold for, at vognen kan komme op til 15 minutter efter det oplyste afhentningstidspunkt. Hvis din vogn ikke dukker op indenfor 15 min. fra planlagt afhentning, skal du kontakte NT's Callcenter.

 

Hvis din vogn bliver mere end 35 min. forsinket ift. det aftalte afhentningstidspunkt, kan du benytte NT's Rejsegaranti. Det betyder, at du kan bestille en taxa eller få en til at køre dig og få op refundret op til 350 kr..
Du kan læse mere om rejsegaranti her.

 

Rejsegarantien gælder ikke, hvis du kommer for sent fra eller til fly, færger eller tog. Rejsegarantien gælder således ikke den del af din rejse, du vil have udført med DSB- og Arriva-tog, fly eller færger.

 

NT’s Callcenter
Flextur: 99 34 11 34
Flexhandicap: 98 10 15 55

Du finder handelsbetingelserne her

Nedenfor finder du vejledninger til synshæmmede og til brug ved skærmoplæser.